Sekundære vaskulitter







Vaskulitter er betennelser i veggen i blodkar. Det finnes primære vaskulitter, som ved feks Wegners granulomatose. Sekundære vaskulitter (autoimmune) vaskulitter, som man kan se ved lupus og alvorlig leddgikt skyldes ikke bakterier eller andre mikroorganismer, men selve grunnsykdommen (feks lupus).
Selve årsaksmekanismen er ikke kjent. Betennelsen setter seg i karveggen, og gjør at denne hovner opp. Dersom den hovner tilstrekkelig opp kan blodtilførselen stoppes, og det området som blodkaret leverer blod til vil da ikke få blod.

I huden kan dette ses ved at man får sår/blåmerker som ikke skyldes noen kjent ytre skade. Disse kan være fra knappenålsstore og opp til ca 1 cm. Noen ganger kan flere vaskulitter som ligger i nærheten av hverandre "smelte sammen" på hudoverflaten, slik at såret/blåmerket ser enda større ut enn det egentlig er. For å stille en endelig diagnose trenger man ofte å ta en vevsprøve (biopsi)

Vaskulitter kan også oppstå i indre organer (dvs lever, nyrer, lunge, hjerne, muskler). Da er man ofte avhengig av røntgenmetoder som CT og MR, blodprøver og funksjonsundersøkelser for å stille diagnosen. Man er ofte avhengig av å ta en vevsprøve (biopsi) for å stille en endelig diagnose.

De fleste som får en vaskulitt har i tillegg generell sykdomsfølelse, ofte med feber.

Behandling:
Vaskulitter krever aktiv immunhemmende behandling. Dersom du lurer på om du har en vaskulitt må du ta kontakt med legen din raskt!  Ubehandlett vaskulitt er en veldig alvorlig sykdom.

NB. Vaskulitter kan ha utrolig mange forskjellige utseender! Selv om du ikke finner noe som er likt ditt utslett her eller på andre sider behøver det ikke å bety at det ikke er en vaskulitt. Snakk med legen din!!

Informasjon fra Rikshospitalet her
Informasjon fra Lupus foundation of America her
Mer om vaskulitter fra NRF her (NB linken er gammel, og behandlingen er ikke oppdatert).


Bildet er hentet her

19 kommentarer

Ann

09.09.2010 kl.21:29

Ligner på mine "prikker". Har hatt dem siden 2002 jeg. Spurte legen den gang hva det var, og fikk som svar utvidede blodårer.Ingen advarsel.Etter den tid har jeg hatt hjernesvulst. Nå i høst, var det plutselig en lege som så prikkene og kalte dem vaskulitter. Da hun hørte hvor lenge jeg har hatt dem, trakk hun seg litt. Dog: skal ta hudprøve i oktober. Greit å vite om det er vaskulitter eller "prikker". Sliter dog med mine få legebesøk. Jeg ser for frisk ut og har aldri infeksjonsverdier i kroppen og perfekt blodtrykk uansett hvordan jeg føler meg. Resultatet er at man kan bli stemplet som "psykisk" eller hypokonder.

lupusmamma

10.09.2010 kl.19:21

Ann: Kjenner godt igjen følelsen etter legebesøk hvor det er lite samsvar mellom funn og symptomer. Lykke til med hudbiopsien!

Erik M

26.09.2010 kl.18:19

Det finnes primære vaskulitter, som ved feks Wegners granulomatose. Sekundære vaskulitter (autoimmune) vaskulitter

===========================

Du skriver, men WG er en autoimmun vaskulitt som er systemsykdom, men kan i begynnelsen av en diagnose forveksles med SLE. ANCA positiv /Anti Proteinase 3 vil være direkte rettet mot en WG diagnose i 90 % av tilfellene. Men er du sikker på at WG er primær vaskulitt ? Svært ofte er WG en sammensatt og ikke rent sjeldent meget vanseklig diagnostisere, dersom Anti Proteinase 3 er negativ, kan en også ha en WG i feks nyrene . Men oftest er WG i grenseland når det gjelder sikker diagnose. Jeg fikk SLE/Systemvaskulitt for mange år siden, men nyrene har vist seg 100% treff på en såkalt halvmånenefritt ( WG nefritt som er en av de mest alvorligste nyresykdommer en kan få) WG i nyrene, men elelrs i kroppen ble det påvist svakere SLE/ ev kollagenose/Systemvaskulitter slik som Mixed Connective Tissue Desease. ( MCTD)

Men i utgangspunktet fikk jeg vaskulitter i hender og armer i svært aggressiv form ( debuterte med dette) slik at det var svært nære på at hender ble tapt pga utvikling av gangren ( koldbrann) Takket være dyktig karkirurg ble de reddet i siste liten..

Men allergisk vaskulitt ble diagnosen dengangen, men siden SLE/ MCTD, og siden WG i nyrene ( transplantert i 2007) I det hele tatt er alle vakulittsykdommer en meget omfattende diagnose som ikke fastleger (flest) overhodet har kompetanse på. Dette kreves spes. i de resp sykdomstilfellene., Der finnes 20 forskjellige vaskulittsykdommer, og flere kommer sikkert. Da dette er et svært stort felt å forske videre i. Men det en har kommet fram til er oftest at folk med vaskulitter som utvikler seg, er medfødt i seg slik at forskjellige former som virus og allergiske reaksjoner er utløsende. på et el annet tidspunkt utløser dette seg . Men det er sannsynlig et protein som feilkobles..forskes på det som sagt, men ikke helt uten sannsynlighet at vaskulittsykdommer er utløsende som leddgikt sykdommer ( revmatiske sykdommer er jo beslektet med vaskulitt sykdommer)

lupusmamma

28.09.2010 kl.19:41

Erik M: Hei Erik! Takk for et hyggelig og omfangsrikt svar! Du har helt rett i at man har en diskusjon om klassifisering av vaskulitter, og at WG er en sammensatt lidelse. Du har jammen vært gjennom en lang runde med dine vaskulitter, sammen med bindevevssykdommen. Det forskes masse på vaskulitter sammen med bindevevssykdommer, og det er et håp at det blir et gjennombrudd i forskningen snart.

Et spørsmål,- dersom du får noen synlige vaskulitter, kunne du tenke deg å ta et bilde og dele med oss. Ser at "vaskulitt" er et av de ordene det søkes mye på når man finner denne bloggen, og bilder av vaskulittlesjoner er ikke enkle å finne....

Erik M

06.10.2010 kl.00:41

Hei lupusmamma.

jeg har ikke svart før nå, da jeg har vært på fjellet noen dgr, på elgjakt

Er på jakt hvert år, men det er så..

Selvsagt vil jeg dele min informasjon med deg innen alt dette feltet innen vaskulittsykdommer.

Selv prøvde jeg starte opp en forening etc i 2000 for vaskulittsykdommer, men svært mange mente at dette er sykdom som klassifiseres innen revmatiske sykdommer, så det falt litt ut kan en si.

'Men jeg kan selvsagt sende deg mailadressa mi:

erik.momrak@oslo-universitetssykehus.no

Klem erik

Erik M

11.10.2010 kl.00:56

Hei.... bilder finnes, kan sende over til deg jeg

lupusmamma

11.10.2010 kl.20:35

Erik M: Heisann Erik. Har mailet deg. Beklager at det har tatt litt tid!

lupusmamma

14.10.2010 kl.20:50

Erik M: Heisann! Har sendt deg mail. Har selv ingen vaskulittsymptomer selv, men det er mange med lupus som har. Kanskje du kunne starte en egen blogg? Linker gjerne til deg :)

Erik

12.03.2011 kl.22:10

Hei lupus mamma, hvordan gpr det med deg?

Hilsen Erik erik.momrak@ous-hf.no

lupusmamma

14.03.2011 kl.20:58

Erik: Heisann Erik. Det går ganske greit, men litt mye stress på jobb og hjemme som gjør at bloggen lider litt :)

Stig I

30.10.2011 kl.01:41

Takk Lupusmamma

Du har en fantastisk blogg ! Du greier å formidle mye av det som andre med autoimune sykdommer opplever til daglig. Jeg har selv vaskulitt med mange og kraftige utbrudd hvert år. Bildet du har på siden er typisk for småkarsvaskulitt lokalisert i hud. Denne type utslett kalles for petekier og kjennetegnes av at de ikke blekes bort når man presser glass mot de. Trenger du flere bilder kan du få noen av meg også.

Jeg opplever stadig at folk undres over at jeg blir så syk av "utslett" og at det skal medføre så store smerter og utmattelse som det gjør. Skal på sykehuset igjen på mandag og håper på å få igangsatt mabtherabehandling snart. Har blitt behandlet med store doser prednisolon, cellcept og solumedrol over flere år nå. Jeg har opplevd at det å forsøke å finne info om vaskulitt på nettet er en skremmende affære :-) Skulle ønske at det fantes en lignende blogg som din med fokus på vaskulitt. Kanskje Erik M eller noen andre innen helsevesenet kunne få det til?

Opplever at vaskulittsykdommene ikke får det samme fokus som andre revmatiske sykdommer og det er derfor vanskelig å få relevant info. Når jeg kontaktet RFs likemannstjeneste hadde de ingen med erfaring på vaskulitt, men en kar fra Harstad som hadde blitt omtalt i medlemsbladet meldte seg til tjeneste. Det var utrolig godt for meg å få kontakt med en som hadde erfaring med sykdommen og som kunne gi meg noen tips om veien videre.

Tusen takk for at du deler litt av din hverdag med oss andre, det er mye å lære av andres erfaringer.

lupusmamma

31.10.2011 kl.20:07

Stig I: Heisann. Takk for veldig koselig kommentar. Jeg skulle også ønske at det fantes en vaskulitt-blogg. Kanskje du vil starte en? Det kommer alltid til mennesker som kan noe, og sammen utvikles bloggen. Slik skjer det også med min blogg, som er like mye innspill fra alle koselige lesere, som jobb fra min side. OG det er ALLTID en trøst å vite at det er flere som har usynlige, merkelige og vanskelig definerbare sykdommer sett fra friske menneskers synspunkt!!! Jeg blir veldig glad for noen bilder, så dersom du har noen du kan dele med meg er jeg supertakknemlig. Kan dessverre veldig lite om vaskulitter utover det mer grunnleggende, så er redd jeg ikke kan bidra veldig rundt akkurat det emnet.

Men,- jeg må virkelig si, at jeg absolutt er enig med deg i at vaskulittgjengen burde få like stort fokus som alle andre. Hva med et innlegg på reumatikerbloggen om din hverdag? eller her for den saks skyld. gjestebloggere er bare gøy!!!

11.11.2011 kl.18:31

hei det finnes en blogg/ se .. Stein Flaten ( Wegeners Granulamatose )

11.11.2011 kl.18:36

hei, vaskulitter er jo sykdommer med 30 forkjellige sykdommer som knytter seg til dette. Vaskulitt er grunnlidelsen til mange autoimmune sykdommer. Vaskulitter er jo sjeldent, men ser en info fra Internett er det veldig amerikanske dramatiske innlegg og artikler. Vaskulitt er alvorlig, men i Norge er det svært gode behandlingsregimer, og nettopp de medisiner en får idag har dramatiaks forbedret situasjonen,. Hudvaskulitt er oftest uskyldige men dypere vaskulitter som organmanifestasjoner, og som ødelegger de indre organer er oftest svært alvorlige, Ny mail, se mail, send det på private mailadresse.

lupusmamma

12.11.2011 kl.20:07

Anonym:

Hei Anonym. tusen takk for informasjon om bloggen til Steinar Flåten.

Den finnes på http://home.c2i.net/flatens/

Lykke til !!

Marian

04.11.2013 kl.18:39

Hei. Jeg har sle, sjøgrens og lavt stoffskifte.

Jeg har to ganger vært plaget med smerter i fingrene på høyre hand. Spesielt pekefinger. Hadde noen røde prikker/streker under neggel og på fingertupp. Var innom revmatologen første gang jeg fikk det, og de tok ultralyd av handen min, men kunen ikke se noe. De visste ikke hva det kunne være, men sa at det kunne være betennelse i blodåren. Jeg fikk ikke noe informasjon om at dette kunne være alvorlig, bare beskjed om å øke medisinen (prednisolon) en stund og se om det gikk over. Det gikk over da.

Andre gang jeg fikk dette var i vår. Da var jeg ikke i kontakt med revmatologen, bare fastlege, og jeg selvmedisinerte meg. Forsøkte å øke medisinen som sist, og tok andre smertestillende. Det gikk lang tid før det gikk over denne gang, men nå er jeg bra. Smertene var som en sviende smerte like under huden, og til tider veldig kraftige smerter som strekte seg oppover armen.

Kan dette ha vært Vaskulitt?

Tusen takk for fin blogg!

Nina

27.12.2013 kl.01:29

Hei du :)

Mye spennende på bloggen din. Jeg lurer egentlig på hva forskjellen mellom vaskulitter og erytem er???

Jeg har nemlig (uspesifisert bindevevssykdom og) til tider røde betente flekker inni hendene og under føttene. De brenner når jeg vasker hendene i normalt varmt vann og når de berøres. Brenner når jeg går på de også så klart...Har nevnt det for min ubrukelige revmatolog, men hun bare spurte om jeg fikk sår også...og da svaret mitt var "nei", gikk hun videre i papirene sine...jeg prøvde å forklare at dette faktisk var ganske ubehagelig og vondt til tider, men var tydeligvis ikke alvorlig nok......Har prøvd å Google litt, men er jo en jungel der ute...har du hørt om sånne flekker???

lupusmamma

09.01.2014 kl.21:57

Hei Nina: Erytem er beskrivelsen på rød hud. Erytem kan være i nivå med huden, eller elevert (dvs hevelse). Vaskulitter er karbetennelser. De kan arte seg litt forskjellig ettersom hvor store de er. Jeg har av og til hatt noen små på fingrene som er som små kuler med en rød prikk inni, som går over til små sår. Hos noen pasienter har jeg sett blåmerkelignende hudforandringer.
Mitt forslag er at du tar MMS bilder av utslettet ditt, så kan du vise det frem neste gang!
Håper det var oppklarende. ;)

Sissel

05.02.2014 kl.18:34

Tusen takk for at dere har skrevet om dette.det gjør godi og få høre om andres syn og erfaring.

lupusmamma

17.02.2014 kl.19:14

Sissel: bare hyggelig. Det viktigste på bloggen er alle de gode kommentarene, så får vi samlet erfaringer på tema :)

Skriv en ny kommentar

lupusmamma

41, Oslo

Jeg fikk Systemisk Lupus Erytematosus (SLE) når jeg var 17 år gammel og ble diagnostisert når jeg var 26. På tross av sykdommen lever jeg et aktivt liv, med små barn og masse jobb. Sykdommen svinger, men har roet seg betraktelig de siste årene. Legg gjerne inn kommentarer, det er veldig hyggelig !!

Akkurat nå leser personer denne bloggen.

Related Posts with Thumbnails Norske blogger

Arkiv

Tilpasset søk
hits